Waar kan ik de actuele vertrektijden van een halte vinden?
De actuele vertrektijden vind je door op de site in de zoekbalk bovenaan de pagina te zoeken op halte of station. Ook kom je op de actuele vertrektijdenpagina door een reis te plannen van of naar de halte of station waarvan je de vertrektijden wil zien. Als je dan in het reisadvies op de halte klikt, zie je de actuele vertrektijden van die halte.
Hoe kan ik zien of er wijzigingen/verstoringen in het OV zijn?
Je krijgt een melding in je reisadvies als er op dat traject wijzigingen of verstoringen zijn die van tevoren gepland zijn. Bijvoorbeeld als een halte door werkzaamheden tijdelijk niet bereikbaar is.
Een overzicht van alle verstoringen is te vinden onder het tabblad ‘Wijzigingen’ op de homepage.
Hoe werkt de real time planner van 9292
Onze planner geeft namens de OV-bedrijven in Nederland real time OV-informatie. Dat betekent dat je ter plekke kunt zien of je trein, bus, metro of tram vertraging heeft en daar krijg je dan een passend reisadvies voor.
Zie ik alle vertragingen in de planner?
Je krijgt zoveel mogelijk te zien. De planner toont alle beschikbare real time reisinformatie. Wanneer je trein 5 minuten later komt, dan zie je dat direct in het reisadvies. Alle informatie die van de OV-bedrijven binnenkomt bij 9292 tonen wij op onze website, app voor iPhone en Android, en 0900 9292. Toch zal er altijd informatie zijn die je niet in de OV-planner ziet. Er zijn bijvoorbeeld nog voertuigen zonder de benodigde apparatuur om real time gegevens te kunnen verwerken.
Klopt de informatie van 9292 met die op de halteborden?
9292 werkt met de real time informatiestromen van het OV-bedrijf voor optimale informatie. Het kan voorkomen dat de informatie afwijkt van bijvoorbeeld een haltebord. Dat komt omdat er meerdere informatiestromen in gebruik zijn en ook de verwerking van de informatie kan verschillen. We verwachten echter dat de verschillen klein zijn.
Ik heb gisteren gereisd op basis van jullie advies. Er stond aangegeven dat de trein vertraging had, maar toen ik op het station aankwam was de trein toch al weg.
Plannen met een real time OV-planner betekent dat het om echt heel dynamische informatie gaat. Een vertraging van enkele minuten kan na een tijdje ingelopen zijn en is dan dus ook niet meer zichtbaar in het reisadvies. Het is dus ook handig om regelmatig even te checken hoe het ervoor staat. Informatie wijzigt eigenlijk vrijwel voortdurend. De hoeveelheid data waar we nu mee werken loopt rond de 80 miljoen berichten per dag. Helaas kunnen we het niet meer voor je nakijken. De data is enkele uren na publicatie niet meer actief in onze systemen om overbelasting te voorkomen.