In die jaren hebben we een enorme kennis en ervaring opgebouwd als het gaat om reizen met bus, trein, tram, metro en veerboot. Reis even met ons mee in de tijd…
In 1991 sloegen de OV-bedrijven de handen ineen om reisinformatie een nieuw impuls te geven. Ieder vervoerder gaf toen nog reisinformatie over de eigen dienstregeling via een eigen telefoonnummer. OV Reisinformatie v.o.f bouwde een planner waarmee gemakkelijk een deur tot deur adviseur advies kon worden geproduceerd. Je kon deze reisinformatie vanaf 2 september 1992 opvragen via een landelijk telefoonnummer: 06- 9292.
In de jaren daarna werd de dienst uitgebreid met informatie over geplande wijzigingen, tarieven, halte-informatie en verstoringen in de dienstregeling. We ontwikkelden dienstverlening voor de overheden en het bedrijfsleven en in 2012 startte de uitgifte van Open Data. In oktober 2017 lanceerden we de planner waarmee toegankeljke reizen gepland kunnen worden. In 2020 startte 9292 met de verkoop van OV kaartjes (e-tickets) via de app. Vandaag de dag kun je reisinformatie op vragen via de telefoon, de website en de apps.
Van 12 miljoen reisadviezen per jaar via de telefoon toen naar ruim 1 miljard in 2019 via alle diensten samen. In de 2 corona jaren die volgden was het gebruik van OV iets minder, maar in 2022 zien we weer veel terugkerende en nieuwe gebruikers. Maandelijks gebruiken miljoenen reizigers de website en app. We vragen ons niet meer af of er een limiet aan is. We vragen wel aan de reizigers waar ze behoefte aan hebben. Wat kunnen we verbeteren, vernieuwen of ontwikkelen? Hoe kunnen we je nog beter van dienst zijn? Want waar je ook heen gaat, 9292 reist met je mee.
Wil je een spreekbeurt houden of een werkstuk maken over het OV? Dan is het onderdeel 'Reisinformatie' onmisbaar. Want hoe wist je vroeger hoe laat de postkoets ging? Je leest er meer over op onze pagina '175 jaar reisinformatie'. Op de pagina 'Alles over het Spoor' ontdek je alles over het onderwerp 'Spoor'. Daar is reisinformatie ook een onderdeel en vind je 9292 bij het hoofdstuk "Welkom op het station".