Zakelijk

9292 Vertrektijden API

Informatie over iedere halte in Nederland

Ben je op zoek naar haltes in de buurt of binnen een bepaald gebied? Wil je weten welk OV daar beschikbaar is en wanneer die vertrekken? De Vertrektijden API levert die informatie voor heel Nederland, inclusief actuele informatie over drukte, vertragingen en veranderingen in de geplande dienstregeling. Geplande en ongeplande meldingen over vervoersdiensten worden bij iedere vertrektijd meegeleverd zodat reizigers op de hoogte zijn relevante details voordat ze vertrekken.

Wat is het verschil met de Vertrekwijzer?

De Vertrekwijzer geeft informatie over vooraf afgesproken haltes. Dit wordt normaliter getoond op schermen die op centrale plaatsen in scholen of bedrijven zijn opgehangen. De Vertrektijden API levert informatie voor willekeurige haltes en mogelijkheden voor het zoeken naar haltes. De geleverde informatie is uitgebreider dan die van de Vertrekwijzer en leent zich meer voor het tonen in een App, een interactieve website of het leveren van regionale informatie over openbaar vervoer door een content provider.

Hoe gebruik je de Vertrektijden API?

De Vertrektijden API kan op 2 manieren gebruikt worden:

  1. Zoeken naar haltes op basis van geografie of zoektermen
  2. Opvragen van vertrekinformatie van gevonden en geselecteerde haltes

Zoeken naar haltes

Er kan gezocht worden op de volgende manieren naar haltes:

  1. Binnen een cirkel waarvan het centrum is aangegeven in RDM of WGS84 coordinaten en de straal in meters
  2. Binnen een rechthoekig gebied waarvan de hoeken zijn aangegeven in RDM of WGS84 coordinaten
  3. Met behulp van trefwoorden die bijv. overeen komen met (een deel van) straatnamen of plaatsen waarin de haltes zich bevinden of een combinatie daarvan

Het resultaat is een lijst van haltes die voldoen aan de zoekcriteria. Per halte worden de volgende gegevens geleverd:

  • Naam en plaats van de halte
  • Lijn-informatie van vervoersdiensten die vandaag op de halte worden aangeboden
  • De toegankelijkheid voor minder validen
  • Tekstuele berichten van vervoerders over de halte, bijv. bij tijdelijke onderbrekingen van de diensten bij wegwerkzaamheden
  • Geografische coordinaten waar de halte zich bevindt (in RDM of WGS84)
  • De vervoerder die de halte beheert
  • Een identificatie van de halte die gebruikt kan worden om vertrekinformatie op te vragen of de halte-informatie later opnieuw op te vragen als het gewijzigd zou kunnen zijn

Bij zoeken in een geografisch gebied worden de gevonden haltes gesorteerd op basis van de afstand tot het centrum van het zoekgebied.

4 soorten halten

Bij het zoeken naar haltes kan het type halte zelf gekozen worden. 9292 kan informatie leveren voor de volgende 4 soorten haltes:

  1. Fysieke haltes beheerd door 9292
  2. Clusterhaltes beheerd door 9292 (een of meer fysieke haltes worden in een cluster gecombineerd als ze met dezelfde naam worden aangeduid, bijv. haltes aan verschillende kanten van een weg)
  3. Quay-haltes uit het CHB (Centraal Halte Bestand) - vergelijkbaar met fysieke haltes
  4. StopPlace-haltes uit het CHB - vergelijkbaar met cluster haltes

Deze haltes zijn onderling gerelateerd aan elkaar en de relaties tussen de verschillende typen haltes kunnen worden opgevraagd.

Opvragen van vertrekinformatie

Nadat haltes gevonden of geselecteerd zijn, kan van een of meerdere haltes de vertrekinformatie opgevraagd worden. Bij de opvraging wordt een periode aangegeven waarbinnen de vertrektijden moeten liggen. Het begin van de periode zal normaliter hetzelfde zijn als het moment van opvragen, maar dat hoeft niet. Het begin van de periode kan vanaf het begin van de dag tot enkele dagen in de toekomst zijn, waarbij actuele vertragingen en veranderingen zijn meegenomen (voor zover bekend op het moment van opvragen). De vertrekinformatie wordt per halte gebundeld en daarbinnen chronologisch gesorteerd volgens de geplande vertrektijd. Bij iedere vertrektijd wordt de volgende aanvullende informatie geleverd:

  • De geplande en verwachte vertrektijd
  • De bestemming
  • Status van de dienst (vertraagd, te vroeg, extra, vervallen, e.d.)
  • De grootte van de afwijking van de geplande vertrektijd in secondes
  • Vertrekperron of -spoor volgens dienstregeling
  • Gewijzigd vertrekperron of -spoor
  • Drukte-indicatie bij vertrek
  • Modaliteit, trein- of bustype
  • Soort vervoer (bus, tram, metro, trein, boot)
  • De toegankelijkheid voor minder validen
  • Identificatie en richting van de lijn
  • Indicatie van eerste of laatste rit van een lijn op die dag
  • Vervoerder die de dienst levert
  • Algemene mededelingen van de vervoerder over de dienst (bijv. dat de dienst niet rijdt tijdens schoolvakanties of een nummer om een dienst aan te vragen)
  • Mededelingen van de vervoerder over verstoringen, onderbrekingen of vervangende diensten De vertrekinformatie kan worden gefilterd voor bepaalde vervoerders, lijnen of typen openbaar vervoer, bijv. alleen busdiensten van een bepaalde vervoerder.

Naast vertrekinformatie kan ook aankomstinformatie worden opgevraagd. En naast informatie over het reguliere openbaar vervoer, kan ook informatie over flexibel openbaar vervoer worden opgevraagd (bijv. BelBus e.d.).

Meer informatie

Er is Swaggerdocumentatie beschikbaar over de technische details van de Vertrektijden API. Deze is te vinden op https://vertrektijden-api.9292.nl. De onderstaande link geeft ook meer informatie over het gebruik van de Vertrektijden API.

Meer vragen?

Heb je nog vragen of wil je de Vertrektijden-Api tijdelijk uitproberen? Neem dan contact op met Servicedesk op 088-0760620 of stuur een e-mail aan servicedesk@9292.nl