Nieuws

Overzicht cashloos reizen in het OV

Waar betaal je nog contant in het OV en waar niet?

Laatste update: donderdag 18 oktober 2018 09:00

We krijgen steeds vaker de vraag of je nog met contact geld een los kaartje kunt kopen in het openbaar vervoer. Dat is een goede vraag want de OV-bedrijven streefden ernaar om per 1 januari 2018 geen contant geld meer in hun voertuigen te accepteren. Niet alle OV-bedrijven voeren de veranderingen tegelijk door. Daarom hieronder een overzicht.

Los kaartje contant, met pin of contactloos betalen?

Niet bij alle OV-bedrijven kun je al contactloos betalen, pinnen of nog met contant geld betalen. Hieronder zie je, zover bekend, per vervoerder wat de huidige stand van zaken is.

Arriva

Cashloos betalen bij Arriva

Vanaf 1 januari 2018 zijn alle voorbereidingen bij Arriva klaar om over te stappen naar cashloos betalen. Alle bussen beschikken dan over een nieuw betaalsysteem waarmee je kaartjes kunt betalen met pin, contactloos of creditcard.

In diverse regio's van Arriva zijn al stappen gezet op het gebied van nieuwe betaalmogelijkheden. Zo is het in de regio Zuid-Holland, Brabant, Friesland, Lelystad en op lijn 304 en 314 in Groningen al niet meer mogelijk om met contant geld te betalen in de bus. 

Uitzondering Limburg en grensoverschrijdende lijnen

Uitzonderingen voor grensoverschrijdende lijnen 44, 64 en 350 Op de grensoverschrijdende lijnen 44 en 64 kun je gedurende een bepaalde overgangsperiode nog Duitse tickets met contant geld in de bus aanschaffen.

  • Op lijn 64 (Roermond - Heinsbergen) is dat nog mogelijk tot 1 juli 2018. 
  • Op lijn 44 (Heerlen -Aken) duurt de overgangsperiode tot 1 januari 2019. 
  • Op lijn 350 (Maastricht -Aken) kan de reiziger in de bus juist de Nederlandse tickets tot 1 januari 2019 nog met cash betalen. 

Het gaat dan alleen om de Nederlandse Dagkaart Limburg Bus en de Nederlandse Dal dagkaart Limburg Bus.

Overzicht alle regio's Arriva

Wil je  weten wat het betekent voor jouw regio? Klik dan op de onderstaand link om naar de site van Arriva te gaan en lees daar verder. 

Betaal je met pin of contactloos in de bus? Let dan goed op de pinbon, dit is samen met het kaartje wat je van de buschauffeur ontvangt, het officiële vervoerbewijs. Dit dien je bij overstap of controle te kunnen tonen.

Arriva E-tickets

Het is ook mogelijk om gemakkelijk en snel een e-ticket te kopen via de site van Arriva. Dit kan op trajecten waarbij je alleen in een bus of trein van Arriva stapt.

Breng / OV Regio IJsselmond

Vanaf 1 juli 2018 kunnen reizigers een buskaartje gekocht bij de buschauffeur van Breng (regio Arnhem Nijmegen) en OV Regio IJsselmond (Flevoland en Noordwest Overijssel) en niet meer met contant geld betalen. Betaling is dan alleen nog mogelijk met bankpas of creditcard.

Connexxion

Vanaf begin 2018 is het in de bussen van Connexxion niet meer mogelijk om met contant geld te betalen. Je kunt dan pinnen voor een los kaartje, veilig en snel! Lees alles over het betalen in de verschillende regio’s op connexxion.nl/betalen.

EBS

Na1 januari 2018 kun je in de bussen van EBS nog betalen met contant geld. Medio 2018 zullen er andere vormen van betalen mogelijk worden in de bussen van EBS. 

GVB

Vanaf maandag 26 maart 2018 is , naast tram 26, ook alle andere tramlijnen 'cashloos'. Vanaf deze datum is al het OV van GVB ‘cashvrij’ en kun je ook in de tram niet meer met contant geld een kaartje kopen.

Hermes

Met ingang van vrijdag 1 december 2017 wordt er geen contant geld meer in de bussen in Brabant (Hermes en Arriva) geaccepteerd.

HTM en HTMbuzz

De veiligheid van buschauffeurs en trambestuurders van het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM is verbeterd. Het contant geld is vanaf 1 oktober 2018 weg bij hen waardoor overvallers geen buit meer kunnen maken. Alle Haagse trams hebben nu betaalautomaten waar reizigers de vrije keuze hebben om met pinpas, creditcard of muntgeld een kaartje te kopen. 

In alle bussen van HTM koop je een kaartje bij de chauffeur. Je betaalt (contactloos) met een bankpas of creditcard.

HTM Ticket app

Naast de bovenstaande mogelijkheden koop je een vervoerbewijs via de HTM Ticket app. Via de app betaal je met iDeal of een creditcard.

Qbuzz

Bij Qbuzz Groningen/Drenthe kun je nog contant betalen in de bus.

Betaal bij de aanschaf van een kaartje in de bus indien mogelijk zoveel mogelijk gepast. In de bus is er geen geld terug van papiergeld van meer dan twintig euro.

Q-link

Dit jaar is Qbuzz gestart met het afschaffen contant geld in een groot aantal bussen en voert dit in het najaar verder door.

Vanaf juni kan er al niet meer contant afgerekend worden in de bussen van Q-link blauw (lijn 3, 4 en de nachtbuslijnen). Het verder afschaffen gaat in delen plaatsvinden op de volgende lijnen:

  • Vanaf 1 september: met contant geld betalen is niet meer mogelijk op Q-link rood (lijn 12) en de stadsbussen in Emmen (lijn 1,2,3 en 4) 
  • Vanaf 1 oktober: met contant geld betalen is niet meer mogelijk op Q-link groen (lijn 1 en 2). 
  • Vanaf 1 november: met contant geld betalen is niet meer mogelijk op Q-link paars (lijn 5 en 6).

RET

Vanaf 1 november 2017 is er een proef van 3 maanden om op verschillende lijn ook met de PIN en contactloos te betalen. De proef vindt plaats op verschillende buslijnen zodat het cashloos afrekenen voor het RET 1 uurkaartje in heel de regio Rottterdam getest kan worden. Bij het instappen in de bus zie je direcht of je cashloos kunt betalen. 

Koop je bij de RET een vervoerbewijs in de bus of tram waar betalen met PIN niet mogelijk is, betaal dan bij voorkeur met gepast geld. Omdat chauffeurs in het kader van de veiligheid niet te veel wisselgeld bij zich hebben, kunnen zij biljetten groter dan € 20 euro helaas niet aannemen.

Bobbus

Je kunt nog een los kaartje kopen voor de Bobbus. Betaal deze bij voorkeur met gepast geld.

Fast Ferry

Aan boord van de Fast Ferry kun je een kaartje (enkele vaart, dagretour of 20-vaartenkaart) kopen. Je moet contant betalen, pinnen is helaas niet mogelijk. De OV-chipkaart, (ster)abonnementen en OV-jaarkaarten zijn op de Fast Ferry niet geldig.

Keolis Nederland - Syntus

Syntus Gelderland, Overijssel, Twente en Utrecht

Vanaf 1 novemer 2018 kun je ook in de bus in Utrecht niet meer met contant geld betalen. Wel pinnen! Je kunt wel met PIN, de Syntus app of de OV-chipkaart betalen. Allemaal makkelijke en veilige manieren van betalen. Wil je toch contant afrekenen? Dat kan in de voorverkoop bij één van de servicepunten.

Syntus app

Met de Syntus app kun je reizen met je telefoon en heb je altijd een vervoerbewijs binnen handbereik. Syntus heeft verschillende tickets en abonnementen te koop op deze app.

Syntus Nachtlijnen Utrecht

Tickets kunnen gekocht worden in de Syntus App en bij de chauffeur. Let op! Je kunt niet met OV-chipkaart reizen in de Syntus-nachtbussen!

Twents

Gelijk aan de informatie die geldt voor Syntus.

U-OV

Vanaf maandag 5 november 2018 is afrekenen met contant geld niet meer mogelijk op alle U-OV lijnen. Het is dan alleen mogelijk om met de pinpas te betalen. 

Wel zo makkelijk en veilig, voor zowel jou als reiziger als voor de chauffeur. Van de chauffeur ontvang je een bon, die tevens je vervoerbewijs is. De voorwaarden van de reisproducten wijzigen niet. Je kunt bijvoorbeeld met deze bon gewoon overstappen op een andere lijn. 

Vanaf 9 juli 2018 kon je al in de lijnen 1, 2, 3 en 7 alleen nog pinnen om een kaartje te kopen in de bus. In bussen op deze lijnen was het vanaf dan niet meer mogelijk om met contant geld een kaartje te kopen. Tot 5 november is het dus nog mogelijk om op de overige lijnen nog met contant geld een kaartje kopen bij de chauffeur of trambestuurder. Houd er wel rekening mee dat de chauffeur beperkt wisselgeld bij zich heeft. 

U-OV nachtlijnen

In de U-OV nachtlijnen, die elke zaterdag- op zondagnacht rijden, kun je betalen met je pinpas of je OV-chipkaart. Contant betalen in deze nachtlijnen is niet mogelijk. 

Waterbus

Aan boord van de schepen van Waterbus betaal je contant en kun je niet pinnen. Wil je een los kaartje kopen dan is dit ook van te voren mogelijk via de website van Waterbus.

Reizen met een OV-chipkaart

Het is het meest handig om te reizen met een OV-Chipkaart. Je reist dan op saldo of je koopt van te voren een product dat je op je OV-chipkaart laadt.

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18)