Nieuwsoverzicht

7 handige tips voor de 9292 app

Lees onze tips en vind nog sneller jouw weg

Laatste update: woensdag 29 maart 2023 10:32

De 9292 app is super uitgebreid. Naast alle actuele dienstregelingen van alle OV bedrijven in Nederland zoals onder andere: NS, Arriva, Keolis, Syntus, Breng, GVB, Connexxion, EBS, Hermes, Qbuzz, HTM, RET, Waterbus en U-OV vind je er ook e-tickets voor je hele reis. We geven je - als een van de ruim 2 miljoen gebruikers per maand - graag een aantal tips om de app zo optimaal mogelijk te gaan gebruiken. We hebben ook  nieuwe functies toegevoegd die we aan de hand van de tips graag aan je uitleggen. Lees mee! 

Tip #1 Sla je favoriete halte/station, locaties of trajecten op via het plusje
Tip #2 Reisvoorkeuren via extra opties knop (via, extra overstaptijd, vervoer op aanvraag en veel meer)
Tip #3 Plan een deel van je reis met de fiets bij start of eindig
Tip #4 Klik op de prijs voor extra informatie
Tip #5 Klik op de kaart om door je reisadvies te swipen
Tip #6 Sla je reisadvies op door op het plusje te klikken
Tip #7 In het menu vind je meteen wat er nieuw is in de app
Nog meer antwoorden op vragen

Tip #1 Sla je favoriete halte/station, locaties of trajecten op via het plusje

In de 9292 app voeg je jouw eigen halte/station, locaties, trajecten reisadviezen toe zonder dat je daar een account voor nodig hebt. Via het ‘plusje’ op je beginscherm maak je jouw app persoonlijk.

Let op! Maakte je gebruik van een Mijn 9292 account op de website om je reizen te plannen, dan zul je deze gegevens opnieuw moeten invoeren in de app. De gegevens uit het account hebben we niet meegenomen, het is dan ook tijdelijk niet meer mogelijk om te synchroniseren tussen de website en de app. 

Hoe werkt het ‘plusje’ in de 9292 app?

  • Via het ‘plusje’ op je beginscherm voeg je de door jouw veel gebruikte locaties toe zoals je dat al gewend bent. Je ziet deze terug op je beginscherm zodat je hier snel naar toe kunt plannen.
  • Ook voeg je via deze weg de door jouw veel gebruikte halte/station toe op je beginscherm. Hiermee zie je van deze halte/station de actuele vertrektijden van de verschillende vervoersmiddelen. Deze halte/station zijn (nog) niet te gebruiken om vanaf of naartoe te plannen.
  • Nieuw is het kunnen toevoegen van veel gebruikte trajecten. Deze trajecten zie je ook terug op je beginscherm met daaronder 0, 4 of 6 reisopties. Dit aantal reisopties bepaal je bij het instellen van jouw traject. Zo zie je in één oogopslag wat de actuele reisadviezen voor dat traject zijn.

Wil je iets veranderen aan je opgeslagen locaties of haltes/stations, dan kan dat via de knop ‘wijzig’ rechts bovenaan je beginscherm.

Hoe voeg je een locatie/traject toe?  

Tip #2 Geef je reisvoorkeuren op bij extra opties

Om een reis te plannen voer je op je beginscherm in wat je ‘van’ en ‘naar’ locatie is. De app plant direct een reisadvies met de huidige dag en tijd die je onder het planblok ziet verschijnen.

Wil je de dag of tijd van reizen wijzigen dan klik je op ‘Vertrek Nu’. Klik je op ‘Extra opties’ om jouw reis helemaal te personaliseren. 

Via

Bovenin het "Extra optie" scherm kun je een via-locatie invoeren. 

Lopen of fietsen

Geef aan of je in het voor- of natraject wilt lopen of wilt fietsen. Klik op ‘Start’ of ‘Eindig’ en kies daar voor het juiste icoontje. (Zie ook Tip #3)

Bus, trein, tram, metro en/of veer?

Standaard staan alle vervoersmiddelen ‘aan’. Wil je bijvoorbeeld niet reizen met de trein of bus, klik dan op deze icoontjes om deze ‘uit’ te zetten. Ze worden dan grijs.

Extra overstaptijd

Heb je extra overstaptijd nodig tussen de vervoersmiddelen, verschuif dan het bolletje naar de gewenste extra overstaptijd.

Vervoer op aanvraag

Er zijn tegenwoordig ook nieuwe vormen van openbaar vervoer die alleen komen als je van te voren reserveert zoals watertaxi, syntusflex en haltetaxiRRReis. Vaak maken deze nieuwe vormen meer reizen mogelijk. Deze vormen van openbaar vervoer zitten ook in de 9292 planners. Met de instelling "vervoer op aanvraag" kun je deze vormen aan of uit zetten. 

Plan een toegankelijke reis

Reis je in een rolstoel, ben je moeilijk ter been of reis je met een kinderwagen of zware koffers? Plan dan een toegankelijke reis. De planner zal rekening houden met de toegankelijkheid van zowel halte als voertuig. Bij een treinreis betekent dit dat er NS reisassistentie op de stations beschikbaar is. (Let op: deze moet je nog wel zelf reserveren. Tot slot rekent de planner 5 minuten extra tijd bij een overstap. Je leest hier nog meer over het plannen van een toegankelijke reis.

Minder lopen

Een veel gehoorde wens is om een reisadvies te krijgen vanaf de halte die je invoert. De planner geeft namelijk de snelste reis voor je en dan komt het wel eens voor dat je een reisadvies krijgt voor een halte verderop. Dat is niet altijd wenselijk. 

Bij het aanzetten van de functie ‘Minder lopen’ kiest de planner een reisadvies vanaf de eerst mogelijke halte vanaf je opgeven vertrek/aankomstlocatie. Hiermee verklein je de loopafstand tot de vertrekhalte en verklein je de loopafstand vanaf de uitstaphalte naar je eindbestemming. 

Hoe plan je een reis?  

Tip #3 Plan een deel van je reis met de fiets bij start of eindig

Om een reis te plannen vul je op je beginscherm in wat je ‘van’ en ‘naar’ locatie is. De app geeft direct reisadviezen met de huidige dag en tijd. Deze verschijnen onder het planblok. 

Wil je jouw reis starten of eindigen met jouw eigen fiets dan kun je aangeven tijdens het plannen. Klik je op ‘Extra opties’ en geef aan of je in het voor- of natraject wilt lopen of fietsen. Klik hiervoor ‘Start’ of ‘Eindig’ en kies het juiste icoontje.

Handig weetje! De maximale fietsafstand is vastgelegd op 20 minuten met een fietssnelheid van 14,4 km/uur (dat is 5km)!

Hoe plan je met de fiets in voor/natraject?  

Tip #4 Klik op de prijs voor extra informatie

Rechtsboven het reisadvies zie je een prijs staan. Dit is de prijs voor een enkele reis met OV-chipkaart zonder korting. Als je op de prijs klikt krijg je meer informatie over de prijzen.

Op deze pagina wordt per onderdeel van je reis getoond wat de prijs is. Ook tonen we hier de prijs bij het reizen met korting.

Voor wie geldt het reizen op korting?

Het reizen op korting in bus, tram en metro (34% korting) geldt voor:

  • Voor kinderen van 4 t/m 11 jaar en 65-plussers die reizen met een persoonlijke OV-chipkaart
  • Voor studenten met een OV-studentenkaart die reizen buiten de tijd van hun studentenreisrecht
  • In Brabant; voor jongeren van 12 t/m 18 jaar die reizen op een persoonlijke OV-chipkaart.

Het reizen op korting in de trein (40% korting) geldt voor:

  • Als je reist met de producten Altijd Voordeel, Dal Voordeel of Traject Vrij (buiten je eigen traject in de daluren) of Weekend Vrij (op werkdagen in de daluren)
  • Voor reizigers met een Voordeelurenabonnement (op werkdagen na 9.00 uur en in het weekend en juli en augustus de hele dag)
  • houders OV-Studentenkaart die reizen buiten de tijd van hun studentenreisrecht

Tip #5 Klik op de kaart om door je reisadvies te swipen

Bovenaan je reisadvies zie je jouw reis meteen op de kaart. Je kunt hierop klikken om jouw gekozen reis in delen te volgen. Zo swipe je door je reis heen. Ook vanuit het reisadvies kom je op de detailkaarten door op ‘route’ bij een loop- of fietstraject te klikken.

We geven in detailkaarten aan hoe je reis verloopt. Zoom verder in of uit op de kaart om het overzicht te veranderen.

De route die je ziet wordt samengesteld uit de gegevens van de OV-bedrijven. We halen dit uit diverse bronnen.

Tip #6 Sla je reisadvies op door op het plusje te klikken

Een reisadvies sla je op door op het plusteken (+) rechtsboven het reisadvies te klikken. Het plusje verandert bij het opslaagn in een blauw vinkje (v).

Het opgeslagen reisadvies vind je terug door in het menu naar “Mijn reisadviezen” te gaan. Hier is een verdeling gemaakt in het reizen in de toekomst of het verleden. 

Je kunt de reizen in de toekomst aanklikken om de reis op dat moment te volgen. Zijn er wijzigingen? Het reisadvies wordt dan direct aangepast. 1 uur na de geplande aankomsttijd wordt een reis verplaatst naar het tabblad verleden. 

De reizen in het tabblad verleden kun je enkel aanklikken om ze opnieuw te plannen. We tonen hier niet meer de exact geplande reis die je gemaakt hebt. 

Tip #7 In het menu vind je meteen wat er nieuw is in de app

Het menu van de app vind je door op het hamburgericoontje linksboven je beginscherm te klikken of door te swipen over de linkerkant van je scherm. In het menu vind je onder andere je opgeslagen reisadviezen en de wijzigingen in het OV, ook een link naar de uitleg wat er allemaal nieuw is in de app

Op deze pagina vertellen we wat er nieuw is in de app en hoe je er gebruik van kunt maken.

Nog meer antwoorden op vragen

Mocht je nog vragen hebben over de vernieuwde 9292 app, laat dit dan weten via een van onze social media kanalen. Je kunt een vraag stellen via Twitter of FB Messenger. We proberen je daar zo snel mogelijk een antwoord te geven. Of kijk of je antwoord bij een van de veelgestelde vragen staat.

 

Ander nieuws van 9292

 

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€1,00/min. max. €20)