Over 9292

9292 al 25 jaar een begrip

Utrecht, 1 september 2017

Reisinformatiegigant 9292 bestaat op 2 september 25 jaar. Op 2 september 1992 werd de telefoonlijnen van, toen nog, 06 9292 geopend. Vanaf de eerste minuut is de dienst een groot succes. 9292 verwacht in 2017 meer dan 800 miljoen reisadviezen te verstrekken.


Toen de lijnen open gingen op 2 september 1992 stroomden de telefoontjes direct binnen. De vraag naar geïntegreerde reisadviezen, waarbij alle soorten van openbaar vervoer werden meegenomen, was groot en is in 25 jaar alleen maar toegenomen. Vandaag de dag is het aandeel telefonische adviezen minder dan 1% van het totaal. Met name de komst van (mobiel) internet heeft het gebruik van 9292 bevorderd.

Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292, is trots op het jubileum: “In 1992 was de introductie van de dienst natuurlijk al een innovatie. Als je nu, 25 jaar later, zeker internationaal, kijkt zijn we nog steeds een voorloper. Vrijwel nergens vind je een landelijk dekkend reisinformatiesysteem zoals 9292. Wij Nederlanders vinden het allemaal maar heel gewoon, maar feitelijk is het nog steeds uniek.”

In 25 jaar heeft 9292 zich ontwikkeld van een telefonische dienst naar een internetgigant. De huidige reisinformatie is actueel, bevat alle mogelijke tariefinformatie en is via de meest gevraagde kanalen te bereiken. Verschillende derde partijen, zoals ov-bedrijven, maken gebruik van de 9292-planner in hun eigen systemen. “Toch blijft ons merk en het feit dat je maar 1 naam hoeft te onthouden voor alle informatie over het openbaar vervoer, ons sterke punt”, aldus Hulman.

“Daarmee kunnen we nog veel meer doen voor onze gebruikers en afnemers. En daar gaan we de komende tijd dan ook zeker mee door.”

9292 viert haar verjaardag bescheiden. Hulman: “Volgende week hebben we een feestje met ons personeel en in oktober besteden we tijdens onze jaarlijkse relatiedag aandacht aan het jubileum. Een groots feest past niet bij onze positie, waarbij de ov-bedrijven een groot deel van onze dienstverlening bekostigen. Liever investeren we in nieuwe diensten voor onze gebruikers. Ik beloof dat we daar heel binnenkort weer iets moois aan kunnen toevoegen.”