Reizen met de OV-chipkaart is makkelijk. Toch kan er iets misgaan en kan het zijn dat je te veel hebt betaald. Het kan ook gebeuren dat er een te hoog bedrag is afgeschreven. In deze gevallen is het mogelijk om geld terug te vragen. We leggen hier uit hoe je dit doet.
Heb je niet uitgecheckt? Bijvoorbeeld omdat het poortje het niet deed of je het vergeten bent? Dan heb je teveel betaald. Wanneer je gereisd hebt met Arriva, Breng, Connexxion, EBS, GVB, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, Syntus of U-OV vraag dan via uitcheckgemist.nl het saldo terug.
Bekijk het filmpje hoe je in 3 simpele stappen het saldo terugvraagt.
Je mag tussen januari en juni en tussen juli en december voor maximaal 3 ritten per OV-bedrijf saldo terugvragen. In de reishistorie zie je alle ritten zonder check-uit van de laatste 180 dagen. Het kan zijn dat de vervoerder de informatie nog niet bij ons heeft aangeleverd. Het kan zijn dat het OV-bedrijf de informatie nog niet heeft aangeleverd. Daarom duurt het soms langer voordat een gemiste check-uit zichtbaar is. In de meeste gevallen zie het binnen 14 dagen maar uiterlijk binnen 62 dagen.
Heb je met een NS gereisd? Vul dan het (digitale) formulier in. Stuur het volledig ingevulde formulier naar NS. Ook voor vragen en opmerkingen over wanneer je geld terug kunt krijgen, kun je terecht bij hun.
Het kan ook gebeuren dat er een te hoog bedrag is afgeschreven. Of dat de betaling bij een automaat is mislukt. Je kunt dan ook het te veel betaalde geld terugvragen.
Heb je hier nog een vraag over? Kijk dan bij de Vragen en Antwoorden op de site van OV-Chipkaart.nl.