Nieuws

Nieuwe functie in het planblok op de website

Zet je halte op slot!

Laatste update: woensdag 3 oktober 2018 14:25

We hebben iets nieuws in de planner van onze website en we zijn reuze nieuwsgierig wat jij ervan vindt. Je kunt vanaf nu je vertrek- en/of aankomsthalte vastzetten. Door dit te doen krijg je een reisadvies waarbij je in- of uitstapt bij de halte van jouw voorkeur. Lees even verder, en je reis wordt nog persoonlijker.

Plannen vanaf de halte voor je deur!

Een veel gehoorde wens is om een reisadvies te krijgen vanaf de halte die je invoert. Wij plannen nu namelijk de snelste reis voor je en dan komt het wel eens voor dat we een ander reisadvies voor je bedenken dan dat jij had verwacht. Het kan betekenen dat we je daarvoor naar een andere halte laten lopen en dat is niet voor iedereen wenselijk.

Slotje in het planblok

Door het slotje in het ‘Van’ of ‘Naar’ veld in het planblok te gebruiken dwing je de reisplanner om alleen van en/of naar die halte je reis te plannen. Dit kan in sommige gevallen veel looptijd schelen. Wel kan dit dan betekenen dat je iets langer over je reis doet en een andere verbinding krijgt met meer of minder overstappen. Probeer het zelf uit zodat je de verschillen in de planner gaat ontdekken.

Handig om te weten

  • Je kunt het vastzetten niet gebruiken bij de ‘Via halte’, want die hebben we al voor je vaststaan.
  • (Grote) Treinstations hoef je niet vast te zetten. Vastzetten is hier niet nodig we leiden je hier al naar de halte die het dichtstbij is. 
  • Het kan zijn dat je door het gebruik van het slotje niet de snelste optie ziet maar wel een comfortabelere reis doordat je minder hoeft te lopen naar je vertrekhalte. Dit kan wel betekenen dat je wel een keer extra over moet stappen.
  • Het kan voorkomen dat er op het moment dat je wilt reizen er geen vervoer is vanaf jouw halte. Zoek dan een alternatief reisadvies door te plannen zonder dat je de halte vastzet. Dan geven we je het snelste reisadvies. 
  • Het is niet zo dat we je halte bij een volgend bezoek onthouden. Via de Mijn 9292 omgeving sla je gemakkelijk je favoriete haltes op. Zodra je bent ingelogd zullen jouw opgeslagen haltes bij het invullen van de vertrek- en aankomstvelden naar voren komen. Je kunt de haltes ook een eigen naam geven. 
  • Het vastzetten van een halte zit vooralsnog alleen nog in de planner op de website. 
  • Het vastzetten van een halte is niet te gebruiken in combinatie met het plannen van een toegankelijk reis. Bij het plannen van een toegankelijk reis houden we rekening met de toegankelijkheid van haltes, stations en van de voertuigen. Wanneer de halte die je vast wilt zetten niet toegankelijk is dan zou je geen reisadvies krijgen terwijl er wellicht wel een optie in de buurt is. We overrulen dus het slotje en geven plannen van een toegankelijke reis voorrang. 

Hoe heet die halte om de hoek en waar is die?

Om een halte op slot te kunnen zetten moet je wel de haltenaam weten. Het kan goed zijn dat je die niet weet. En soms sta je ergens en weet je even niet wáár de halte is. Wij helpen je hierbij. Bovenin de balk van de website zie je een locatie-icoontje, wanneer je daarop klikt tonen wij de haltes die op dat moment bij je in de buurt zijn.

Mijn locatiekaart

Of maak gebruik van de kaart in Mijn 9292. Wanneer je inlogt in ‘Mijn 9292’ dan zie je op de kaart direct waar je op dat moment bent. Als je inzoomt op de kaart zie je de haltes in je buurt verschijnen en kun je zelf bepalen waar je naartoe wilt lopen. Via een klik op de halte kun je deze in de planner zetten. Deze halte kun je vervolgens weer op slot zetten zodat er een reis gepland wordt vanaf die halte.

We zijn nieuwsgierig wat je ervan vindt!

Laat ons weten wat je vindt van deze nieuwe toevoeging. Geef ons je feedback via Facebook Messenger of via Twitter. We nemen je bevindingen graag mee in de ontwikkelingen van onze planner in de website en de apps.

9292 reist met je mee

 

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws over het OV via Facebook en Instagram. Je kunt een vraag stellen via Twitter, FB Messenger of bellen met 0900-9292 (€0,90 p/m max. €18)