Over 9292

2014 goed reisinformatiejaar

2014 goed reisinformatiejaar

9292, leverancier van OV-reisinformatie namens de OV-bedrijven in Nederland, heeft in 2014 ruim 500 miljoen reisadviezen geproduceerd. Dat is ongeveer gelijk aan het aantal reisadviezen in 2013. In de laatste maanden van 2014 groeide het aantal reisadviezen met de komst van real time informatie.

Met een gemiddelde van 1,3 miljoen reisadviezen per dag was er duidelijk sprake van een stabilisatie ten opzichte van het voorgaande jaar. Sinds eind november 2014 kunnen reizigers ook real time reisinformatie via 9292 opvragen en loopt het aantal adviezen weer gestaag op. Gemiddeld worden nu door de week 1,8 miljoen adviezen per dag verstrekt. Daarvan gaat zo’n 60 % via de mobiele devices. Toch wordt nog steeds 70% van de reizen enkele dagen van tevoren gepland.

Stefan Hulman, Algemeen Directeur van 9292, is tevreden over 2014: “9292 is voor veel reizigers een vertrouwde reishulp geworden in de afgelopen jaren. We merken dat aan de reacties die we krijgen via onze diverse klantenservicekanalen. Met name de real time reisinformatie is heel goed ontvangen. 9292 geeft als enige partij landelijk dekkende, multimodale real time informatie via alle kanalen. Des te meer reden om ons in te blijven zetten voor nog betere dienstverlening. Zo gaan we in 2015 bijvoorbeeld aan de slag met e-ticketing.”

Sinds 2012 verstrekt REISinformatiegroep, de moedermaatschappij van 9292, namens de vervoerders openbaar vervoer brondata via het NDOV-loket. Hulman: “Het is goed om te zien dat er partijen opstaan in Nederland die reisinformatie belangrijk genoeg vinden om ermee te innoveren. En dat er ruimte voor is binnen de markt. We zien ons eigen aandeel niet kleiner worden met de komst van nieuwe aanbieders. Integendeel, sinds de komst van real time doen we gemiddeld weer een half miljoen adviezen per dag meer. “